1. Interfész
 
				A világ megjelenik valamin. Hívhatjuk  a „tudat képernyőjének” (léleknek). Én úgy hívom, „a tévé”.
				Otto Rössler1 
				 
				Az 54. Velencei Képzőművészeti  Biennálén a Magyar Pavilonban Németh Hajnal ÖSSZEOMLÁS – Passzív Interjú című installációja kerül  bemutatásra, mely több, egymással szoros kapcsolatot tartó elemből áll. Az  egymást kiegészítő egységeket pontosan kitalált és megvalósított szerkezeti  aleatorika működteti s szervezi egésszé. Milyen elemekről van szó?
				Zene, szöveg, hang, kép, tárgy,  történet: kísérleti opera, passzív interjúk mint szövegkönyvek, nyolc csatornás  hang, zörej-zajkörnyezet és ének, összetört BMW gépkocsi, kottaállványok, fotó,  vetített kép, leírások.
				Fény: Vörös, kék, szürke, zöld –  természetes fény, a Nap fényáteresztő színes fólián átszűrt fénye, valamint  mesterséges fények, reflektor, neon, lámpák, vetítőfény. 
				Terek: A pavilon átriumába lépve és  előre tekintve a szemközti falon gépkocsi rendszámtáblákra emlékeztető tárgyak  sorozatait látjuk, amelyekre összefüggő, de a táblák mérete miatt szokatlanul  tagolt szöveg került. Ha a táblák előtt állunk és jobbra nézünk, az üvegajtók  mögötti falon fényképeket láthatunk, emberekről. Mellképek, de a  lefényképezettek nekünk háttal állnak, arcukat nem mutatják. A fotókamera abba  az irányba nézett, amerre az arcok is: a falon túl. Ott, a falon túli teremben  filmet vetítenek. Pontosabban videót, amelyben énekelnek, amelyben autókat és  az autókhoz kapcsolódó fontosabb helyszíneket lehet látni és hallani.
				Az átriumból balra indulva  találhatjuk meg az autóroncsot, vörös fény és zene befolyásolja az érzékelés  terét. Az autó valamint a videóvetítés egymással átellenes kiállítási  helyszíneit közvetlenül összekötő keskenyebb, hátsó teremben kék,  reflektorokkal megvilágított, árnyékot vető kottaállványok találhatók, valamint  a jegyzőkönyvek, vagyis a hallható énekszámok alapjául szolgáló írások  olvashatók.
				Minden nyilvánvalónak tűnik és minden  bizonytalan. Minden  idézet, és mégsem egészen. Minden  ismerős, de mégis kicsit idegen. Nincs egyetlen, kitüntetett nézet, nincs  kijelölt bejárási útvonal, didaktikai utasítás. Mit állít elénk, a nézők, a  közönség elé a mű? Helyszínelők lennénk, akiknek a feladata jóval egy baleset  megtörténte után beszámolók meghallgatása, fényképek készítése, mérések  valamely rekons-trukcióhoz, majd a roncsok elvitele, a terep megtisztítása? A  baleset itt inkább ürügy, a törött autó pedig a klasszikus értelemben vett  szimbólumhoz hasonlatos, egy symbolon, amelynek nincs meg, nem is volt  soha meg a „másik fele” – ezt kellene meg-alkotni, ez lenne a művelet tétje.
				Feladat interfészre: eszközt vagy  megoldást találni arra, hogyan lehet nem látható arcokkal szembenézni?
				 
				2. Szépség
 
				Denn das Schöne ist nichts
					als des Schrecklichen Anfang, den wir  noch grade ertragen,
					und wir bewundern es so, weil es gelassen  verschmäht,
					uns zu zerstören. Ein jeder Engel ist  schrecklich.
				Rainer Maria Rilke, Duineser  Elegien2
				 
				A „schrecklich” jelző mögött, melyet  Rilke használ, a „schreck”, az ijedtség áll: a rémület a félelem kapuja.  Tudjuk, a drámai hatás kiváltását az együttérzés és a félelem felkeltése  bizonyosan segíti, a kiállított autó és a jegyzőkönyvek ilyen, a „való  világból” vett, tragikus elemei a műnek. Ismerhetjük, milyen érzés az  országúton elhaladni egy korábban megtörtént baleset még látható nyomai mellett.  Nem ezt a riadt empátiát célozza a megjelenítés a kiállítótérben, itt a  jelenlétben inkább a megfigyelő tárgyilagossága és a fantázia  behatárolhatatlansága ütközik, feszül egymásnak, a látható így pusztán az  elképzelhető határa. Az összetört autóban, e poszt-ready-made szoborban a  csúcs-techo-design találkozott egy tervezhetetlen, pillanatnyi formálással.  Valóságszobrászat, melyben egyesül a magas szintű tervezés az alacsony szintű  formaképzéssel. A létrejövő alakzat egykori hangja, a sebességek csattanása  egyetlen hangsűrítményben összegezhető. 
				Az absurdus latinul jelenthet fülnek  kellemetlen, rossz hangzást, zavaró, disszonáns hangokat. Az autóroncs a  kiállítótérben ezt a kellemetlen hangot reprezentálja, mely nincs jelen. Mást  hallunk, s arra gondolhatunk, mintha ezt az egyetlen hangot, a gyorsaság  csattanását valaki összetettnek tekintette és lelassította volna,  tízezerszeresen, saját ritmust képezve, mivel kép soha nincsen hang nélkül,  mindig hangok kísérik a látványt. Az abszurd magyarul fordítható képtelennek is – képtelenségnek tűnhet a rég elszállt csattanásból kihallani a szférák  zenéjét.
				Talán e széttartó vektorok – hangok,  színek, improvizáció és kötött forma, tárgy és árnyék – az ellentétek  egyesítésének módszerére utalnak: a coincidentia oppositorum cusanusi  művelete itt és most a „művészet és valóság” egybeesésének és szembeállításának  újabb, drámai kísérlete. A passzív interjúk eldalolása az autópálya feletti  hídon vagy a szerelőcsarnokban egy-egy mini sorsanalízis vázlatai és  változatai. Azt kérdezik, hogy van-e kiút, hogy milyen lehet, hallható,  látható, vagy esetleg érezhető-e a megmenekülés aurája? 
				Visszatekintés egy lehetetlen feladat  aka-ratlan megoldására.
				 
				3. Hangok! Hangok! –  JÖN! JÖN!
 
				A csend, mint olyan, nem létezik.
					Mindig hangot ad valami.
				John Cage3
				 
				A zene csendje – az időtartam  beemelése a zenei kompozícióba, kitágítása, szokatlanul hosszú szünetek  formájában, addig, amíg a zene helyet adhat a csöndnek, s a csendben a fülek  kinyílnak a zajok, zörejek, a hangok jelenléte és e jelenlét folytonossága felé  (4’33’’) – senki sem inspirálta a zenészek közül a kortárs képzőművészeket úgy,  mint John Cage.
				  
				  „Stimmen, stimmen.” – olvassuk  ugyan-csak az első Duinói elégiában, „Hangok, hangok.” – fordítja  magyarra Nemes Nagy Ágnes, „Szavazatok, szavazatok.” – így pedig az internet  fordítórobotja. Az összhangzat, a megfelelő hangolás, az írás átfordítása a nem  hallható, csupán leírt formából énekelt, zenei hanggá éppoly kényes  vállal-kozás, mint a fordítás a különböző nyelvek között. Improvizációk és  idézetek küzdelme folyik a hangtérben, dialógust hallunk, s mögötte elképzeljük  egy csattanás felhangjait – a memória rezonanciáját – az elbeszélt időpillanat  esszenciális, sűrített, dramatizált átiratát.
				Gyors improvizáció a baleset is (nem  számítva itt Cronenberg ismert filmjét), mivel a váratlanul előállt véletlen –  épp szokatlansága miatt – kikapcsolni igyekszik a rutint, ezzel együtt és  ugyanakkor kevés időt ad a tudatos cselekvésre. Az esemény maga az előzmények  és következmények közé szorult idő, így kerülhet a hírekbe: egy baleset  mindmáig hír, az első vonatbaleset óta.
				 
				Katekizmus (filmelőzetes): 
				– Hallottad, hogy az első magyar  művész, akinek autója volt, Benczúr Gyula? És hogy Hajas Tibor, magyar művész,  autóbaleset áldozata lett? (Lábjegyzet: Albert Camus autóbalesete, 1960. január  4., a Facel Vega FV3B sportautó, az interneten talált kicsiny, fekete-fehér  fénykép erről(?), egy fának ütközött autóroncs.)
				– Olvastad, hogyan kapcsolja össze  Petőfi Sándor a haza és haladás fogalmait sebességélményével az első vasúti  utazása hatására? „... azon a vasuton bámulatosan halad az ember. Szeretném rá  ültetni az egész magyar hazát; néhány esztendő alatt tán kipótolná, a mit  néhány század alatt elmulasztott a haladásban. Kár, hogy oly rövid még nálunk  az egész vasut. Mikor az ember azt gondolja, hogy még csak fölül, már akkor  leszáll, s ott van Vácon.”4
				– Tudtad, hogy Magyarországon  1949-től Ikarusz néven autóbuszokat gyártottak, s a gyár az átmenet  időszakában válságba került?
				– Ismered Paul Virilio javaslatát,  mely szerint „a XX. századot   tekinthetjük a balesetek múzeumának. Gondolhatunk a film történetére, a  televízióéra, a videóéra (ideértve a videojátékokat is), és világos, hogy a  legnagyobb látványosság a baleset. (...) Ezért javasoltam a baleset múzeumának  megvalósítását: egy olyan múzeumét, ami elhozhatja hozzánk a balesetet,  ahelyett, hogy minket vinne a balesetbe.”5
				– Emlékszel, mit ír Wolfgang  Schivelbusch A vasúti utazás története című könyvében6 a tér,  idő, sebesség érzete, emberi fogalmai, valamint ezekről alkotott képzeteink  átalakulásáról? Kiderül, hogy a vasút az újkori utazás archetípusa, ahol ember  és gép egyesül, és a baleset a rendszer potenciálisan kikerülhetetlen elemévé  válik.
				– Szárnyas kerék. Mit jelent ez?
				  Felelet: Ennek a képnek a magyarázatát  megtalálod Ezékiel könyvében.7
				 
				4. Ikarus
 
				S még mi egyre röpülünk,
					Egy sziporkát sem fáradva;
					Ez a gép tán egyenest a
					Másvilágba megy velünk!
				Petőfi Sándor, Vasúton
				  Pest, 1847. december
				 
				Velencében az embernek viszonylag  kevés az esélye egy autóbalesetre, ezen nem lehet csodálkozni, ahogy azon sem,  hogy az automobil megjelenése a képzőművészetben a XIX. század vége előtt  minimális. Nem minden történhet mindenhol és minden időben.
				Mintha egy tévécsatorna adná itt a  híreket, amelyeket még soha nem láttunk, de mégis emlékezni vélünk rájuk.  Régészek feltárták, régi, pogány temetkezési mód, amikor a lovas mellé  eltemetik a lovát. Huszárik Zoltán magyar filmrendező A piacere című  filmjében leeresztik a halott Trabant márkájú gépjárművét a sírba. Történelmi  és fiktív tények, valóság és fantázia. 
				Ikarosz mítosza egyesíti a szabadság,  a megszabadulás és a bukás képzetét, melyből mára leginkább csak az utóbbi  maradt. Mítosz híján, materiális értelemben már nincs hová repülni, a kérdés  csupán, hogy globális vagy univerzális lesz a legutolsó véletlen baleset, mint  valamely innováció nem tervezett mellékkörülménye. Mégis, ha már a menekülés  kényszere racionális okokból így elmúlt, kérdés, a jelenben hol kereshető a  szabad idő vagy tér arra, hogy átgondoljuk, mi mit jelent. Másként, a művészet  lehetséges-e még, megteremtheti-e még mindig a szabadság terét?
				„...A történelmi-politikai felfogás  egyszerűen kizárja a szabadság lehetőségét. Ha most félreteszünk minden mást, és tisztán  formálisan, analitikus módon vizsgáljuk meg a kérdést, többé nem okokat és  okozatokat látunk, hanem véletleneket és szükségszerűségeket. A fennálló  szabályok szerint viszont a statisztikai értelemben vett véletlen is  szükségszerűnek tekinthető. Ha egymás után elég sokszor dobunk kockát, biztos,  hogy minden  hatodik egyes lesz. Ily módon születik a véletlenből bizonyosság. Ebben az  összefüggésben már lehet szabadságról beszélni. A szabadság abban áll, hogy a  véletlent megfordítva valami valószínűtlenből szükségszerűt csinálunk.”8
				Egy pillanat kibontása: a mű ideje  (előadási instrukció: a piacere).
				A Crash, az összeomlás miként lehet a  szabadság pillanata? Nincs az időben, mert nem megélhető és nincs az időn  kívül, mert az élet és a halál határán nincs idő. A szabadság pillanata az az  átmenet, amikor az élet vagy visszakapható, vagy beteljesül. 
				Coda, kísértés helyett:
				Oh lassan szállj és hosszan énekelj,
					Haldokló hattyúm, szép emlékezet!9