ÍRÁSOKMartin Conrads |
|
AtaDorothy Bryant The Kin of Ata are Waiting for You című feminista sci-fijében (1976, amely 1971-ben The Comforter címen jelent meg) egy férfi Kaliforniában egy baleset következtében letér az útról és ájulásából felocsúdva egy távoli szigeten találja magát. Itt néma, de boldog álomlények élnek, akik képesek meggyógyítani a sérüléseket és megtisztítva juttatják vissza a civilizációba.
BallardAz angol író, J.G. Ballard 1974-es Betonszigete (Concrete Island) disztópikus regény-kísérlet. Egy férfi London külvárosában lesodródik az autópályáról, és a lehajtók között elterülő, látszólag lakatlan senkiföldjén találja magát. Az útszegély azonban olyan magas és meredek, hogy erről a civilizáció közepén elhelyezkedő szigetről nem tud szabadulni. Közben azonban felfedezi a kényszerű nyaralás paradicsomi oldalát is: a partravetettet az elszigeteltségben új, boldogsághoz hasonló érzés keríti hatalmába.
CrashCrash című, 1973-ban megjelent regényében (1996-ban David Cronenberg filmesítette meg) az angol J.G. Ballard króm és szex, az autózás és a vágy összefüggéseiről, az autó-erotikáról ír. A regényben, mely elsősorban a londoni Heathrow reptér környéki autópályákon játszódik, a szereplők a szexuális kielégülést és az igazi élvezetet azokban a súlyos sérülésekben találják meg, amelyeket szándékosan okozott balesetek során szereznek. A végső cél egy olyan, halálos kimenetelű karambol előidézése, amelynek Elizabeth Taylor színésznő is részese.
DriscollAz első gyalogos, aki feltételezhetően olyan balesetbe halt bele, amelyet egy autó okozott, Bridget Driscoll (Londonban, 1896. augusztus 17-én). A balesetet okozó autó sofőrje, Arthur James Edsall elleni eljárás lezárultával, akit egyébként nem ítéltek el, a vizsgálóbíró úgy nyilatkozott, reméli, ilyesmi soha többé nem történik meg. Az első, motoros jármű által okozott halálos baleset áldozata az ír tudós, Mary Ward, aki 1869. augusztus 31-én másod-unokaöccsével az unokaöccse által épített gőzmotoros autón utazott, egy kanyarban lezuhant és a jármű kerekei alá került.
ExplózióA brit „UNKLE“ zenekar Rabbit In Your Headlights című klipjében (1998, rendező: Jonathan Glazer) egy kapucnis dzsekit viselő zavart férfi gyalogol kitartóan egy forgalmas alagútban az út közepén. Többször elütik, áthajtanak rajta, míg végül letépi magáról a dzsekit, megáll, félmeztelenül, krisztusi pózban kitárja karját, így várja a következő, végzetes ütközést egy hátulról nagy sebességgel közeledő autóval. Amikor ez megtörténik, a férfi sértetlenül állva marad, míg az autó nekiütközve felrobban.
Florida2008. szeptember 19-én Cynthia „Cindy“ Economou mentőápolónő egy floridai, St. Lucie County, Interstate 95 környéki kiszállás alkalmával engedély nélkül hazavitte az áldozat, Karl Lambert leszakított lábát, hogy a kutyája azon gyakorolhassa a nyomkeresést, miközben a lábat vissza lehetett volna operálni. Lambert, akinek a baleset óta hiányzik az alsó lábszára, 2011. március elején kártérítésre kötelezte az ápolónőt. Economou, akit ugyanebben az ügyben már 2009-ben „lopással“ vádoltak és próbaidőre felfüggesztettek, azzal érvelt, hogy a roncsba szorult és általa kiszabadított láb tökéletesen használhatatlannak tűnt. „Már csak egy azonosíthatatlan húsdarab volt. Nem tisztán vált le. Azt se lehetett megállapítani, hogy egy láb volt. Ha sejtettem volna, hogy használható és vissza lehet operálni, szóltam volna a feletteseimnek.“
GartenstraßeA Berlini Fal halálos áldozatainak számát illetően különböző adatok állnak rendelkezésre. Leginkább azokról feledkeznek meg, akik a nyugat-berlini oldalon a falat választották öngyilkosságuk helyszínéül. A Gartenstraße/Bernauer Straße sarkán az akkor nyugat-berlini Weddingben a Berlini Fal majdnem derékszögben kanyarodott. Itt, a befalazott metróbejáratnál, ami pont a kanyarban volt, s amire a meredek Bernauer Straße és az itt megerősített betonsorompók csak rásegítettek, főképp az 1970-es, 1980-as években sokan lettek úgy öngyilkosok, hogy autójukkal nekihajtottak a Falnak.
Hendrick Collision CenterHa rákeresünk a Google Maps-en a „Car Crash” (autóbaleset) kifejezésre, a keresés egyetlen találatot eredményez: Hendrick Collision Center, Crash Lane, Cary, Wake, North Carolina 27511, USA.
IzlandAz észak-izlandi félszigeten, Hegranesen található Sauðárkróksbraut helység közelében az 1970-es évek végén a Tröllaskarð-on (Koboldhágó) átvezető utat akartak építeni. Ehhez fel kellett volna robbantani néhány sziklát. Hafsteinn Björnsson médium túlvilággal való kommunikációja során azonban véletlenül megtudta, hogy a hágó el van átkozva és a kövek felrobbantása nem marad megtorlás nélkül. Ennek oka, hogy a sziklákban tündérek laktak. Az építési hivatal tudomásul vette a helyzetet, időt adott a tündéreknek, hogy kiköltözhes-senek, ráadásul más irányba vezette az utat, hogy ne kelljen felrobbantani a sziklákat. Ezen az úton azóta nem történt baleset. A helyiek ezt a szerencsét a tündéreknek tulajdonítják, akik így hálálják meg az emberek megértését.
Jens FriebeA legérdektelenebb, autóbalesettel kapcsolatos szám címe: Das mit dem Auto ist egal, Hauptsache Dir ist nichts passiert / Az autó nem fontos, a lényeg, hogy Neked nem esett bajod (Jens Friebe, 2007).
Kassel1997. augusztus 31-én reggel Christoph Schlingensief rendező, akcióművész a „documenta X“ „Hybrid WorkSpace“-ben éppen előző nap elkezdett Mein Filz, mein Fett, mein Hase – 48 Stunden überleben für Deutschland (A filcem, a zsírom, a nyulam – 48 órát túlélni Németországért) című színházi akciójának folytatására készül, amikor értesül a wales-i hercegnő és partnere halálos balesetéről. Azonnal túlélőprogramja részévé teszi a hírt, „Lady Di halott, Dodi, Dodi...” énekli, miközben a többi színész az épület előtt elhelyezett homokzsákokon a Staying Alive című számra táncol. A közönség, mit sem tudva a párizsi eseményekről, az egészet morbid viccnek tartja. Később, a nap folyamán Schlingensiefet őrizetbe veszi (majd szabadon engedi) a rendőrség, mivel kifüggeszt egy „Öljétek meg Helmut Kohlt” feliratú plakátot. A német hírügynökség erre egy „Botrány a documentán: megsértették Dianát és Kohlt” című sajtóhír megjelentetésével reagált. A Mein Filz, mein Fett, mein Hase – 48 Stunden überleben für Deutschland volt feltehetően az első művészeti projekt, amely a Pont de l’Alma alagútjában történt balesetet felkapta, terjesztette és feldolgozta.
LiÓránként nő annak a valószínűsége, hogy az utolsó, autóbalesetben elhunyt ember családi neve „Li“ lesz majd. A „Li“ nemcsak a leggyakoribb név a Kínai Népköztársaságban, hanem egy nem hivatalos felmérés (2007) szerint a leggyakrabban előforduló név a kanadai telefonkönyvekben. A „National Bureau of Statistics of China“ 2011. február 28-i, a nemzeti gazdasági és szociális fejlődés nyilatkozatában megjelentetett adatai szerint 2010-ben a Kínai Népköztársaságban használt személyautók száma 40 millió 200 000, ami 28,4%-os növekedést jelent.
M 25A brit író, Iain Sinclair 2002-ben megjelent könyvének, London Orbital: A Walk Around the M25 témája a 25-ös út, a Londont körbevevő, körülbelül 122 mérföld hosszú autópályagyűrű, amelyet 1986. október 29-én Margaret Thatcher adott át és amelyen egy perccel később már fel is borult az első autó. Azóta állandóan dugó van, a megoldásból probléma lett. Az M25 Sinclair szerint sok okból kifolyólag egyszerűen túl népszerű – betörők kedvelt útvonala, itt járnak át a prostituáltak a „munkahelyük“, a parkolók felé, s használják azok a londoniak is, akik tesztelik városuk határait. Sinclair a könyv kedvéért egymást váltó kísérőkkel hónapokon keresztül gyalogolt az óramutató járásával ellenkező irányban az M25 különböző szakaszain, mindig hallótávolságra a forgalomtól, talán azért, ahogy az egyik kísérő megjósolta, hogy megtudja, hová vezet az út.
Nukleáris energia-érvobreidenbach @schlingel omg wolfram állítása szerint 500,000 halálos autóbaleset történik évente. Ez Csernobil óta összesen 12 millió. schlingel @ obreidenbach Számolják a halálos autóbaleseteket. obreidenbach @schlingel A számokkal kapcsolatban igazad van. Senki se számolja össze a halálos autóbaleseteket. De a nukleáris baleseteket számolják.
Ol Kuntz Guest Home„Ol Kuntz Guest Home“-nak hívják azt a nyugdíjasotthont, ahonnan Madonna a What It Feels Like For a Girl (2001, rendező: Guy Ritchie) című klipjében egy sárga Chevrolet Camaróval, amit korábban lopott, elvisz egy idős hölgyet. „Pussy“ és „Cat” áll az autó rendszámtábláján, amivel aztán a két nő – a hiperaktív, fiatalabb a volánnál, az idősebb, kissé megszeppenve, az anyós-ülésen – durva kiruccanást tesz az éjszakai Los Angelesben. A klip végén Madonna szándékosan belerohan egy villanyoszlopba, és nekicsapódva – a felvételt lassítva látjuk – az autó darabjaira hullik. Az erőszakos jelenetek miatt a videót annak idején az MTV és a VH1 csak a kora reggeli órákban vetítette. A sokat vitatott kérdés, hogy az „Ol Kunt“ és a „Pussy Cat“ tulajdonképpen ugyanazon személyt jelöli, csak éppen különböző életkorban, ellentmondani látszik annak az állításnak, hogy Madonna egy ageista (korosztályi diszkriminációs) klipet forgatott. Valószínűbb az a következtetés, miszerint az énekesnő a baleset általi kettős halállal az eutanázia-vitában a saját döntés érvényessége mellett foglalt állást.
Paul is deadAz elmélet szerint Paul McCartney 1966 novemberében autóbalesetet szenvedett, melynek során ütközött egy másik autóval és meghalt, utána egy hasonmással helyettesítették.
QuatroSuzie Quatro rockénekesnő 1973 nyarán jelentette meg második szóló albumát, a 48 Crash-t (írója Nicky Chinn és Mike Chapman). A dalszöveg, mely tulajdonképpen a férfi menopauzáról szól (ami gyakran 48 éves korban köszönt be), elsősorban a férfiasságról alkotott gépies, mechanikus elképzelésnek felel meg. A magyar származású Quatro, akiről később a Naked Under Leather című dokumentumfilmet forgatták (a cím alapjául az 1968-as, Alain Delon és Marianne Faithfull főszereplésével készült Girl on A Motorcycle (Lány a motoron) / Naked Under Leather című játékfilm szolgál) ebben a dalban ahhoz a rengeteg, az ember és a gép összeolvadásáról szóló képzelgéshez közelít, amelyeket J.G. Ballard körülbelül ugyanekkor megjelent regényében, a Crash-ben megjelenít. You've got the kind of a mind of a juvenile Romeo-o Crash, Crash, 48 Crash (Crash)
Rolf Dieter BrinkmannA német író, Rolf Dieter Brinkmann egy Cambridge-i, 1975 áprilisában lezajlott felolvasáson nyugodtan és világosan válaszol a felolvasás után hozzá intézett kérdésekre, gyorsan megtalálva a megfelelő választ a költészetének performatív elemeire irányuló kérdésre, hangsúlyozva, hogy szavainak karaktere elsősorban élőbeszédben bontakozik ki. A korábban általa angolul előadott From Walt Disney című költeményében például, amelyben leírja, ahogy egy férfit elüt egy villamos, a maga teljességében bontakoztatja ki e performativitást, amit a közönség tapsviharral honorál. Néhány nappal később Brinkmannt Londonban halálos baleset éri, elüti egy autó.
SörgelA német építész, mérnök Herman Sörgel (1885–1952) 1927-től kezdődően egészen 25 évvel később bekövetkezett haláláig egy gigantikus projekt, az úgynevezett Panropa, később Atlantropa tervein dolgozott. Egy Gibraltárt átszelő 35 kilométeres duzzasztógát segítségével akarta megakadályozni az Atlanti-óceánból a Földközi-tengerbe történő vízátfolyást egészen addig, amíg a tengerszint körülbelül 200 méterrel nem csökken. E beavatkozás Sörgel véleménye szerint 600 000 négyzetkilométer szárazföldet és példátlan mennyiségű energiatöbbletet eredményezett volna. Sörgel tervei szerint Tunézia és Szicília között egy híd felezte volna meg a Földközi-tengert, aminek köszönhetően megvalósulhat az Afrika és Európa közötti autó- és vonatközlekedés. Afrika Európa általi kizsákmányolása darwini és kolonialista elvek mentén strukturálódott: a túlélésért folytatott harc a területekért folytatott harc is egyben. 1952. december 4-én Sörgel a müncheni Prinzregentenstraßén kerékpározott, amikor elütötte egy autó. Néhány héttel később belehalt sérüléseibe. Az autó sofőrje elmenekült a helyszínről, soha nem azonosították. Atlantropa nem valósult meg.
„A lehetséges #nukleáris #összeomlás #Japánban olyan, mint egy #autóbaleset lelassítva. Tudod, hogy mi történhet, de nem állíthatod meg – úgy tűnik.”
UN2003 telén a berlini belváros egy rendkívül forgalmas kereszteződésében, a Danziger Straße/Prenzlauer Allee sarkán rejtélyes valóság-intervencióként napokig állt egy összetört autó, amit a baleset után egyből fehérre mázoltak és az „UN” feliratot festették rá.
VostellBerlin 750 éves fennállásának évfordulóján Nyugat-Berlin híres főutcájára, a Kurfürstendammra nagyméretű szobrok felállítását tervezték, amit a kivitelezés során a konzervatív berlini politikusok és a sajtó, valamint a lakosság egy része egyaránt támadott. Különösen Wolf Vostell bebetonozott Cadillac-jei, a Zwei Beton-Cadillacs in Form der Nackten Maja (Két, Meztelen Maja formájú beton-Cadillac) „az autósok 24 órás táncát az Aranyborjú körül“ (Vostell) megörökítő munka izgatta fel a feltehetően népi művészetszakértők kedélyeit a nyilvános vitában, ami aztán a szervező, a „Neuer Berliner Kunstverein“ elleni bombafenyegetésben tetőzött.
WorcesterA worcesteri Azura Beebeejaun véletlenül éppen akkor tettette halottnak magát, amikor a Google Street View-autó áthaladt azon az utcán, ahol lakott. Ellentétben a médiabeszámolókkal, melyek szerint a Google az izgatott lakók bejelentésére reagálva eltávolította a netről a hason fekvő kislányt ábrázoló képeket, a látszólag balesetet szenvedett Beebeejaun a felvételeken továbbra is az aszfalton fekszik (Middle Rd, Worcester WR2 4HT). Az ebben a kontextusban cseppet sem valószínűtlen elképzelés, hogy a Google Street View-autó a felelős a gyerekkel történt balesetért, fokozottan tragikomikus felhangot ad a történetnek.
X Factor2009. október 11-én Robbie Williams a sofőrje által vezetett Chryslerben ülve éppen elhagyta az X Factor televíziós castingjának felvételi stúdióját, amikor egy 18 éves, Steven nevű lesifotós az autó kerekei alá került. Steven csak könnyebb sérüléseket szenvedett, Williams azonban, aki kiszállt az autóból, hogy megnézze, mi van az áldozattal, könnyekben tört ki. Williams az X Factorban Reality Killed The Video Star című lemezéről a Bodies című dalt adta elő. A dal szövege a következő: Bodies in the way of me
YoutubeAz autóbalesetek nirvánája.
Zum StadtkrämerÍgy hívják azt a klagenfurti szórakozóhelyet, amit az osztrák politikus, karintiai tartományfőnök, Jörg Haider felkeresett, mielőtt 2008. október 11-én éjszaka 1,8 ‰ alkoholkoncentrációval a vérében, feltehetőleg 142 km/h sebességgel, szolgálati autójával, egy VW Phaetonnal betonoszlopnak ütközött és halálos balesetet szenvedett.
Nagy Edina fordítása |
ABCrash |